• Standaard

Zout

Keukenzout is de meest gebruikte smaakmaker in de keuken. Het komt van nature voor in voedingsmiddelen zoals melk en vlees. De voedingsmiddelenfabrikanten gebruiken zout als smaakmaker maar ook om de houdbaarheid van de producten te verlengen. Denk bijvoorbeeld aan groenten in blik of pot en vleeswaren. Maar ook smaakmakers als ketjap, sambal, bouillonblokjes, gehaktkruiden, kipkruiden, spaghettimix en jus- en sauspoeders bevatten heel veel zout.

1 gram (=1000mg) keukenzout (=natriumchloride) bevat 400 mg natrium,

We eten gemiddeld wel 10 gram zout per dag. Ons lichaam heeft maar 1 – 3 gram zout (400 – 1200 mg natrium) per dag nodig. We gebruiken gemiddeld vijf keer zoveel zout dan ons lichaam nodig heeft.  Bij hartfalen mag u maximaal 6 gram zout (2400 mg natrium) per dag. U moet dus veel minder zout gaan gebruiken.

Onder druk van de overheid zijn de fabrikanten gestart met het verlagen van het zoutgehalte in hun producten. Daarnaast voegen alle bakkers al minder zout toe aan het brood.

Wat weet u van zout? Bekijk de Zoutwijzer  en de Zoutquiz op de website van de Hartstichting.


Zeezout
Minder zout, maar hoe?

Bijna alle levensmiddelen bevatten zout zoals brood, melk, kaas en vleeswaren. Daarnaast voegen we ook nog eens zout toe aan ons eten. Kant en klaarproducten bevatten ook veel zout.
Wat moet u om minder zout te eten aanpassen in uw voeding?

We zijn erg gewend aan een zoute smaak. Het wennen aan een zoutbeperkte voeding duurt even. Het zal niet meevallen aangezien zout in veel voedingsmiddelen aanwezig is. Maar eenmaal gewend zult u merken dat ook eten zonder zout toch weer smakelijk is.

U kunt zout in uw voeding beperken door:

  • geen zout toe te voegen bij de bereiding van gerechten.
  • vermijd het gebruik van producten die veel natrium bevatten, zoals soep (pakje of blik,rauwe ham, rookvlees, worst, gerookte vis, alle soorten haring,snacks, chips, saucijzenbroodjes en kant-en-klare maaltijden.
  • Neem niet meer dan 2-3 plakjes gewone kaas of vleeswaren
  • gebruik geen bouillonblokjes of- poeder,aromat®, ketjap en sambal
  • neem geen soeppoeders, jus of saus uit een zakje, kruidenmengsels zoals gehaktkruiden, kruidenmixen voor spaghetti, nasi etc.
     


Natriumarme producten

Er zijn ook natriumarme dieetproducten te koop. Als op de verpakking ‘natriumarm’, ‘geen zout toegevoegd’, ‘ongezouten’, ‘bereid zonder zout’ of ‘zonder toevoeging van zout’ staat vermeld, dan kunt u het gebruiken.
Bij dieetzouten is het natrium vervangen door kalium. Te veel kalium kan problemen geven. Vraag aan uw diëtist of arts of dieetzout voor u geschikt is.

Wanneer u een natriumbeperkt dieet heeft ziet uw voedingspatroon er zo uit:

Brood en vervangingen

Gewoon, ook van beschuit crackers etc.

Maximaal 6 per dag, anders natriumarm

Hartig beleg

Licht gezouten, minder zout

Maximaal 3, anders natriumarm

Dieetmargarine of -halvarine

Ongezouten

 

Melkproducten

Gewoon

 

Warme maaltijd

Zonder zout of zoute smaakmakers bereiden

Geen kant en klaarmaaltijden

Tussendoortjes

Zonder zout

 

 



Hoe lees ik een etiket?

Op steeds meer verpakkingen van producten staat de voedingswaarde-aanduiding. Vaak staat hier ook het gehalte aan natrium of zout op. De hoeveelheid wordt aangegeven per 100 gram/ml product. Soms wordt ook de hoeveelheid natrium of zout per portie aangegeven.

Hoe bereken ik hoeveel zout of natrium in een product zit?

Etiket kaasvlindersOp de verpakkingen van veel producten staat hoeveel zout of natrium het product bevat. Meestal staat het per 100 gram product vermeld.
Om tot het juiste getal te komen moet u een rekensom maken.

Let hierbij op het volgende:
1 gram (=1000 mg) zout bevat 0,4 gram (=400 mg) natrium (factor 2,5)

Voorbeeld

Roomboter kaasvlinders:
per 100 gram : 1.0 g natrium
1.0 gram=1000 mg natrium per 100 gram kaasvlinders
Per portie van 25 gram kaasvlinders is dat dan 250 mg natrium

Van veel producten kunt u het natriumgehalte opzoeken in de Eettabel van het Voedingscentrum. Bestel de Eettabel op voedingscentrum.nl of vraag ernaar bij uw diëtist.

Op dieetinzicht.nl kunt ook van uw dagelijkse voeding berekenen hoeveel natrium u binnenkrijgt.